W13 zoekt een projectmedewerker sociale economie en werk

CONTRACTUEEL – voltijds 

ONBEPAALDE DUUR 

 

Je job: 

Als projectmedewerker Sociale Economie en Werk ga je actief aan de slag binnen het team Werk van W13, een klein maar zeer dynamisch team. Ze werken heel nauw samen en werken acties uit in overleg, ieder vanuit zijn eigen rol. Verder werk je voornamelijk samen met de expert Werk om de regierol van W13 uit te voeren en mensen in een kwetsbare situatie dichter bij de arbeidsmarkt te brengen.  

Dit zijn jouw belangrijkste taken: 

  • Uitvoeren van het actieplan ROSE: Samen met lokale partners zoals VDAB en sociale-economiebedrijven zet je concrete acties op om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen. Dit kan variëren van het organiseren van netwerkevents tot het uitbouwen van lerende netwerken voor trajectbegeleiders. Je zorgt ervoor dat de geplande acties effectief uitgevoerd worden, en je volgt de voortgang van deze projecten nauwgezet op. 

  • Netwerken versterken: Je organiseert diverse werkgroepen en netwerken rond sociale economie en activering. Je speelt een belangrijke rol in het verbinden van lokale besturen, VDAB en andere arbeidsmarktactoren. Je luistert naar signalen uit het veld en vertaalt deze in samenwerking met de Expert Werk naar concrete acties die inspelen op de noden van de partners.  

  • Samenwerking met VDAB en lokale besturen: W13 heeft een samenwerkingsovereenkomst met VDAB en de lokale besturen, met als doel samen werkgelegenheidskansen te creëren voor kwetsbare doelgroepen. Jij helpt deze samenwerking verder vorm te geven en zorgt dat de acties uit het gezamenlijke actieplan efficiënt en effectief worden uitgevoerd. 

  • Projectmanagement en opvolging: Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering en opvolging van de regierol sociale economie en werk. Dit omvat het bijhouden van een financieel overzicht, het maken van rapportages ten aanzien van de subsidiërende overheid en de administratie verbonden hieraan verbonden Je bewaakt de meerjarenplanning en helpt actief mee bij de uitrol van nieuwe oproepen vanuit de Vlaamse overheid. 

  • Initiatief nemen en vernieuwen: Er is ruimte om nieuwe ideeën en initiatieven te lanceren die inspelen op de uitdagingen in sociale economie en werk. Je werkt proactief, bedenkt nieuwe acties en zoekt continu naar mogelijkheden om het werkgelegenheidsbeleid in de regio te versterken. 

 

Kortom, je bent de uitvoerende kracht van sociale economie- en werkprojecten, en je werkt in tandem met de expert Werk om ervoor te zorgen dat mensen in een kwetsbare situatie in de regio nieuwe kansen krijgen op de arbeidsmarkt. 

Voor meer informatie over het actieplan ROSE en de samenwerking met VDAB, bekijk hier

 

Je profiel: 

Je vertaalt strategie naar een operationele werking. Je neemt hierbij initiatief en stimuleert actief de betrokkenheid van anderen. Je kan dan ook op een duidelijke manier communiceren. Je hebt zin voor organisatie maar gaat flexibel om met wisselende omstandigheden. Je hebt geen schrik om de handen uit de mouwen te steken en het team Werk te ondersteunen waar nodig. 

Je beschikt over een bachelordiploma met minimaal 2 jaar relevante ervaring óf minimaal 5 jaar ervaring zonder bachelor diploma. 

Je hebt bij voorkeur enige kennis van sociale economie, werk en activering. 

 

De belangrijkste competenties die we verwachten in deze functie zijn: 

  • Flexibiliteit en visie: Je kunt inspelen op veranderende situaties en houdt het grote geheel in zicht. 

  • Organisatiesensitiviteit en overtuigingskracht: Je weet hoe je beslissingen maakt die impact hebben op de organisatie en je kunt anderen overtuigen. 

  • Initiatief en probleemoplossend vermogen: Je bent proactief, neemt graag initiatief en zoekt actief naar oplossingen. 

  • Leervermogen, optreden en samenwerking: Je bent leergierig, kunt overtuigend optreden en werkt graag samen met diverse partners. 

 

Wij bieden: 

Een boeiende, maatschappelijk belangrijke job met uitdagingen en verantwoordelijkheden; een aantrekkelijke verloning op B1-B3 niveau met extralegale voordelen (hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, fietsvergoeding, terugbetaling openbaar vervoer). 

Relevante ervaring kan tot max. 18 jaar meegenomen worden. 

 

Enthousiast? 

Solliciteer vandaag nog en help mee om mensen nieuwe kansen te geven op de arbeidsmarkt!  

 

Wij verwachten je motivatiebrief en uitgebreid CV, uiterlijk op zondag 3 november 2024, gericht aan vacatures@welzijn13.be. Tegen indiensttreding ontvangen we ook nog graag een kopie van je diploma. 

Verloop van de procedure: 

  1. Online speedinterview: in 15 minuten peilen we naar jouw motivatie en relevante ervaring.  

  1. Mondelinge proef: 1 uur jurygesprek voorafgaand door een schriftelijke voorbereiding. Dit is een diepergaand gesprek met een casusbevraging en vragen gericht op je competenties. 

Functiebeschrijving en competentieprofiel
  1. Identificatiegegevens 

 

Functietitel 

Projectmedewerker Sociale economie en Werk 

Niveau 

Graad 

B1-B3 

 

  1. Positionering in het organogram 

Leiding krijgen van 

Directeur W13/  

Expert Werk (inhoudelijke aansturing) 

Collega’s in de functie 

Medewerkers van het team zoals projectcoördinatoren. 

 

  1. Doel van de functie 

Werk is een krachtig instrument om mensen uit armoede te halen. W13 treedt op als regisseur sociale economie en werk voor de lokale besturen. Met de regierol wil W13 expertise op vlak van sociale economie, werk en activering samenbrengen, een netwerk vormen en drempels naar werk in de regio verlagen voor mensen in een kwetsbare situatie/met een lange afstand tot de afstandsmarkt.  

Je werkt als projectmedewerker Sociale Economie en Werk in tandem met de Expert Werk die verantwoordelijk is voor de regionale afstemming tussen de verschillende arbeidsmarktactoren. Jij neemt het initiatief in het opzetten van concrete acties, zoals netwerkevents, lerend netwerk,... Er is steeds ruimte om nieuwe ideeën uit te proberen en te groeien in de job. Als projectmedewerker Sociale Economie en Werk bouw je vakkennis op rond het thema werk, sociale economie en activering.  

  • Je luistert naar de signalen uit het veld en vertaalt deze in samenwerking met de Expert Werk naar concrete acties die inspelen op de noden van de partners. Je bent verantwoordelijk voor de concrete uitvoering van de acties samen met het netwerk, in kader van de samenwerkingsovereenkomst VDAB en actieplan ROSE. 

Als projectmedewerker Sociale Economie en Werk kom je terecht in het team Werk van W13, een klein maar zeer dynamisch team. We werken heel nauw samen en werken acties uit in overleg, ieder vanuit zijn eigen rol. Je werkt nauw samen met de expert werk van W13. Tegelijkertijd ben je iemand die autonoom kan werken en verantwoordelijkheden opneemt. Je staat ook zelf in voor de projectopvolging (inhoudelijk, opvolging resultaten,… ) en administratie (verslaggeving, financiële opvolging,…) van het project “regierol sociale economie en werk”. Je rapporteert de Expert Werk over de voortgang van jouw werkzaamheden en de concrete resultaten.  

Je bent alert voor de andere projecten en werkzaamheden binnen W13 en legt linken naar je collega’s. 

 

  1. Resultaatsgebieden 

- Opvolgen actieplan ROSE:  

Concretiseren en uitvoeren van de acties binnen het actieplan ROSE: https://www.welzijn13.be/content/actieplan-rose-2020-2025  

  • Je organiseert en verbindt verschillende netwerken en neemt initiatief omtrent: 
  • Werkgroepen rond sociale economie 
  • Lerend netwerk van trajectbegeleiders 
  • Regionaal overleg activering – in tandem met expert werk 
  • Netwerk VDAB – lokale besturen – in tandem met expert werk 

- Samenwerken met VDAB en lokale besturen:  

W13 heeft een samenwerkingsovereenkomst met VDAB en de lokale besturen. De acties zijn vertaald in een jaarlijks actieplan. Als medewerker ben je mee verantwoordelijk voor het concretiseren van dit actieplan.  

- Projectopvolging:  

  • De opvolging, uitvoering en bewaking van de inhoudelijke doelstellingen binnen het meerjarenplan regierol sociale economie en werk. De inhoudelijke rapportage en financiële en administratieve opvolging van je project.  In 2025 komt er een nieuwe Vlaamse oproep in kader van de regierol. Er wordt van jou verwacht dat je samen met partners intekent op deze nieuwe oproep en een concreet projectdossier indient.  

  1. Kennis 

  1. Kennis van groepsdynamica. Inzicht in de organisatie van (werk)groepen, de processen die hierbij komen kijken en de eigen verbindende rol hierin. 

  1. Inzicht in de regelgeving betreffende sociale economie, werk, wijk-werken, activeringsbeleid en de doelgroep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

  1. Inzicht in het sociale economielandschap en de activeringsuitdaging van lokale besturen en bij uitbreiding van de Vlaamse overheid. 

  2.  

  1. Competenties 

Kerncompetenties 

Cluster informatieverwerkend gedrag 

  1. Flexibiliteit 

Gedrag en aanpak aanpassen in functie van de situaties waarin je je bevindt en van de personen met wie je geconfronteerd wordt, met het oog op het bereiken van het vooropgestelde doel. 

  1. Visie 

Zaken vanop een afstand bekijken en ze in een ruimere context plaatsen. 

Cluster probleemoplossend gedrag 

  1. Organisatiesensitiviteit 

In staat zijn om invloeden en gevolgen van eigen beslissingen of acties op andere onderdelen van de organisatie te onderkennen. 

  1. Overtuigingskracht 

Instemming krijgen van anderen voor een mening, activiteit of product door gepast gebruik te maken van beïnvloedingsmethodes. Dit door gebruik te maken van goed onderbouwde argumenten en door autoriteit. 

Cluster persoonsgebonden gedrag 

  1. Leervermogen 

Nieuwe informatie opnemen, efficiënt verwerken en effectief toepassen. 

  1. Optreden 

In verschillende situaties een sterke en geloofwaardige eerste indruk maken en die behouden. 

Cluster interactief gedrag 

  1. Samenwerken 

Een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of aan het oplossen van problemen of conflicten, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van particulier belang is. 

 

Overige competenties 

  1. Initiatief 

Uit eigen beweging acties voorstellen en/of ondernemen, proactief werken. 

  1. Probleemanalyse 

Het duiden van een probleem in zijn verbanden en op een systematische wijze op zoek gaan naar bijkomende informatie om het probleem te kunnen oplossen. 

  1. Marktgericht 

Factoren identificeren uit de omgeving waarin de organisatie actief is en daarop inspelen. 

Toelatings- en aanwervingsvoorwaarden

Om toegang te hebben tot de functie moet je als kandidaat: 

  • een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor je solliciteert: aantonen via een attest goed zedelijk gedrag (recent attest wordt opgevraagd vóór de indiensttreding) 

  • de burgerlijke en politieke rechten genieten op de dag van het afsluiten van de inschrijvingen 

  • medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie, in overeenstemming met de wetgeving betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk: uiterlijk op het moment van de indiensttreding 

 

Om in aanmerking te komen voor aanwerving moet je als kandidaat: 

  • voldoen aan de vereiste over taalkennis op de dag van het afsluiten van de inschrijvingen: de kandidaat wordt enkel tot het examen toegelaten voor zover uit de vereiste diploma’s of studiegetuigschriften blijkt dat hij zijn onderwijs in het Nederlands heeft genoten. Indien dit niet het geval is moet de taalkennis vooraf door een examen bij Selor bewezen worden   

  • slagen voor het aanwervingsexamen 

  • voldoen aan de diplomavereiste. Voor de invulling van de vacature worden alleen kandidaten toegelaten met een bachelordiploma. Kandidaten zonder bachelordiploma kunnen zich ook kandidaat stellen indien zij minimum 5 jaar relevante ervaring kunnen voorleggen 

Verloop van de procedure en verloning
Verloop van de selectieprocedure 
  1. Indienen van de kandidaturen kan tot en met zondag 3 november 2024. 

motivatiebrief – uitgebreid cv 

per mail: vacatures@welzijn13.be 

 

  1. Selectieprocedure in 1ste helft van november 2024. 

  • Online speedinterview: in 15min peilen we naar je motivatie en relevante ervaring. 

  • Mondelinge proef: 1u jurygesprek, voorafgegaan door een schriftelijke voorbereiding. 
  1. Aanstelling in de raad van bestuur van W13. 

  1. Indiensttreding: zo snel mogelijk 

 

Verloning – aan de huidige index  

Weddeschaal B1-3 

Alle werkelijke diensten bij vorige overheden, die vermeld zijn in de rechtspositieregeling voor het personeel, komen in aanmerking voor het bepalen van de geldelijke anciënniteit. 

Er wordt maximaal 18 jaar relevante privé-ervaring of relevante ervaring uit een zelfstandige activiteit toegekend. 

Extralegale voordelen: maaltijdcheques, fietsvergoeding, terugbetaling van het openbaar vervoer. 

 

Bij vragen over de inhoud van de functie of de selectieprocedure kan je contact opnemen met Claudia Fosselle, Expert P&O W13: claudia.fosselle@welzijn13.be – 0473 86 25 51. 

Info: 

Bij vragen over de inhoud van de functie of de selectieprocedure kan je contact opnemen met Claudia Fosselle, Expert P&O W13 via claudia.fosselle@welzijn13.be – 0473 86 25 51.