Digihulp biedt digitaal kwetsbare mensen hulp in Digipunten en via ondersteuning aan huis

Afbeelding

Hoe log ik digitaal in met mijn e-ID? Hoe kan ik itsme gemakkelijk installeren én gebruiken? Het zijn veelgestelde vragen. Acht gemeenten slaan daarom de handen in elkaar en starten het project Digihulp op. Inwoners kunnen met hun digitale vragen terecht in Digipunten of kunnen, indien ze minder mobiel zijn, digitale ondersteuning aan huis krijgen.

Onze samenleving wordt almaar digitaler en dat is voor lang niet iedereen vanzelfsprekend. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de Barometer Digitale Inclusie 2022. Zo is 46 procent van de Belgische bevolking digitaal kwetsbaar en heeft 48 procent van de alleenstaanden zwakke digitale vaardigheden. Ook een groot aantal mensen met een bescheiden inkomen mist de digitale trein: 27 procent van de 55-plussers met een laag inkomen maakt geen gebruik van het internet.

Bijschaven

Het zijn harde cijfers, al is het wel positief dat heel wat van deze mensen leergierig zijn en hun digitale vaardigheden willen bijschaven. Om hen daarbij te helpen slaan acht lokale besturen – Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede, Waregem, Wevelgem en Zwevegem – de handen in elkaar. Zij lanceren Digihulp. Welzijnsvereniging W13 is trekker van dit project, CAW Zuid-West-Vlaanderen en zuidwest zijn partners. De financiële middelen voor dit project komen van de POD Maatschappelijke Integratie (federale overheidsdienst), het gaat om € 611.980,54 over een periode van drie jaar.

Digihulp bestaat uit twee zaken: Digipunten en ondersteuning aan huis. "Een Digipunt is een erg laagdrempelige plek waar iedereen met een digitale hulpvraag langs kan gaan", zegt Birgit Wittezaele, projectcoördinator van Digihulp bij W13. "Zo is er in de bibliotheek van alle acht gemeenten en steden een Digipunt dat op bepaalde tijdstippen open is. Bij de opstart van het project was het ons doel was om in oktober acht Digipunten te hebben, dat zijn er nu al 25. Voor digitale ondersteuning aan huis moet je een afspraak maken. Dat kan via jouw maatschappelijk werker of via een medewerker van de bibliotheek."

Digihelpers 

De ondersteuning van mensen met digitale vragen gebeurt door zogenaamde Digihelpers. Intussen zijn er al een aantal Digihelpers aan de slag. Sommigen van hen zijn studenten met een IT-achtergrond die via BEEGO - Computerhulp aan huis hun diensten aanbieden. Anderen komen vrijwillig een digitaal handje toesteken en krijgen een opleiding via Mediawijs.

De Digihelpers tonen hoe je moet werken met itsme of tax-on-web, hoe je apps installeert, hoe je een afspraak maakt bij een loket van een stad of gemeente … Wat ze niet doen, is helpen met complexe software als Photoshop of met hardwareproblemen. Daarvoor moet je langsgaan bij een computerwinkel of een opleiding volgen.

Reacties lokale besturen in Digihulp

De steden en gemeenten die aan het project Digihulp deelnemen, zijn alvast enthousiast.

“In Lendelede tonen inwoners sinds de opstart hun appreciatie voor het project rond digitale vorming”, zegt de schepen van Sociale Zaken en Gelijkekansenbeleid Rita Lammertyn. “Onze digimarkt was een succes, de digiklassen zijn volzet en de vrijwilligers in het Digipunt krijgen veel individuele vragen. Nu zetten we met de hulp aan huis in op de mensen die we nog niet bereikten.”

Dankzij dit project kunnen we in Deerlijk de burgers met digitale vragen op een laagdrempelige manier individueel ondersteunen”, aldus schepen van Sociale Zaken en Gelijke Kansen Louis Vanderbeken. “De uitbouw van de Digipunten en de ondersteuning aan huis zorgen ervoor dat ze snel een antwoord krijgen in een veilige (thuis)omgeving.”

De Zwevegemse schepen van Digitalisering en Gelijke Kansen Eliane Spincemaille benadrukt dat de acht lokale besturen samen sterker staan om digitale uitsluiting te voorkomen en digitale drempels te verlagen. “Door onze Digipunten en Digihulp aan huis te kaderen binnen een regionaal verhaal vergroten we de draag- en daadkracht van deze initiatieven.”

In Kuurne vinden ze het belangrijk dat er ook ondersteuning aan huis wordt aangeboden. “De ondersteuning aan huis vinden we belangrijk voor mensen die minder mobiel zijn of voor vragen over toestellen die niet verplaatst kunnen worden”, legt schepen Bram Deloof uit.

Burgemeester van Harelbeke Alain Top vindt het belangrijk om deel te nemen aan Digihulp. “We streven ernaar om in onze regio eenzelfde taal te spreken ten aanzien van onze inwoners door te streven naar eenzelfde taalgebruik én uniforme branding voor onze Digipunten.”

De Waregemse schepen van Gelijke Kansen Joost Kerkhove stipt aan dat de digitalisering razendsnel gaat er steeds meer dienstverlening online gebeurt. “Stad Waregem wil dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving, daarom zetten we in op e-inclusie. Wij doen mee aan Digihulp omdat we geloven dat we samen sterker staan en meer kunnen verwezenlijken.

Wevelgem wil zijn inwoners op zo veel mogelijk manieren helpen om de digitale trein niet te missen. “Dit willen we doen op een laagdrempelige, toegankelijke en gevarieerde manier”, zegt schepen van Digitalisering Kevin Defieuw. “Of het nu voor één-op-één hulp is of voor groepslessen: voor elke inwoner, jong of oud, is er wat wils.”

Avelgem doet mee aan het project om tegemoet te komen aan een nood die er duidelijk is, namelijk. de vraag naar digitale ondersteuning. “We vinden het belangrijk dat de toegang tot Digihulp laagdrempelig is”, zegt schepen van Gelijke Kansen Sandra Platteau. “Mensen kunnen bij ons terecht in zowel de bib als het Lokaal Dienstencentrum De Fijfouter. Mensen die geen beroep kunnen doen op een eigen netwerk kunnen daar zeker terecht. Daarnaast hopen we met dit project digitale uitsluiting te voorkomen.”

Alle info over Digihulp vind je op www.welzijn13.be/digihulp. Op deze webpagina staat ook een overzicht met alle Digipunten.