Meldpunt preventie uithuiszetting uitgelegd
Als huurder, verhuurder of professional kan je weleens met de volgende zaken worden geconfronteerd:
Mijn huurder kan de huur niet meer betalen. Wat kan ik doen?
Hoe kan ik als huurder een uithuiszetting voorkomen?
Wat kan ik doen bij slecht onderhoud van mijn (ver)huurwoning?
Mijn cliënt heeft huurachterstand. Wat kan ik als zijn begeleider doen?
W13 startte in 2020 met een meldpunt ter preventie van uithuiszetting. Dit is een regionale samenwerking met vertegenwoordigers van de OCMW’s, woonambtenaren en CAW Zuid-West-Vlaanderen.
Er is zowel een regionaal digitaal meldpunt als een aantal lokale fysieke meldpunten. Bedoeling is om uithuiszettingen, en de bijkomende kosten voor zowel huurder als verhuurder, zoveel mogelijk te voorkomen.
Let wel: je kan enkel woonproblemen voor Zuid-West-Vlaanderen aanmelden. Dat wil zeggen dat de woning in 1 van de 14 gemeentes moet staan.
Online infomoment
W13 organiseerde op 15 februari 2022 een online infomoment over het meldpunt preventie uithuiszetting.
Tijdens het infomoment kwamen volgende zaken aan bod:
- Het Fonds ter Bestrijding van uithuiszetting (Medewerker Agentschap Wonen-Vlaanderen)
- De mogelijkheid tot een bemiddelingsprocedure bij de vrederechter (Juriste bij OCMW Waregem)
- Duo-samenwerking tussen OCMW en CAW (Hulpverlener preventieve woonbegeleiding bij CAW Zuid-West-Vlaanderen)
- De provinciale huurgarantieverzekering (Deskundige Wonen, Provincie West-Vlaanderen)
- De Kortrijkse huurgarantie
De presentatie kan je via onderstaande knop downloaden.
Tijdens en na het online infomoment konden de deelnemers vragen doorgeven. De vragen én antwoorden vind je hieronder.