Wil je als organisatie of vereniging nieuwkomers ontvangen? OPEN geeft 5 zaken mee waar je zeker op moet letten (must have) en 5 zaken die jouw activiteiten extra toegankelijk en kwalitatief maken voor een nieuwkomer (nice to have).
Must have
-
Warm welkom
Als de nieuwkomer voor de eerste keer naar jouw activiteit of organisatie komt, is het belangrijk dat die een warm onthaal krijgt. Dit houdt in dat je de persoon welkom heet, dat je jouw organisatie en activiteit voorstelt, dat je hem/haar voorstelt aan de andere deelnemers, … Maak dus extra tijd voor de nieuwkomer.
-
Vertrouwd aanspreekpunt
Zorg voor een vertrouwd aanspreekpunt voor de nieuwkomer en maak duidelijk wie dit is. Niet alleen bij het onthaal, maar gedurende het volledige traject moet er iemand klaarstaan voor de nieuwkomer. Er moet iemand zijn die ruimte heeft om echt te spreken met hem/haar en na te gaan hoe het met hem/haar gaat. In het begin is een proactieve houding van dit aanspreekpunt zeer belangrijk, maar dit kan gaandeweg evolueren naargelang de nood aan ondersteuning van de nieuwkomer.
-
Duidelijke taal
Gedurende het volledige traject van de nieuwkomer is het belangrijk om in eenvoudige, duidelijke taal te communiceren. Vermijd dialect en gebruik makkelijke communicatiekanalen. De nieuwkomer kan op die manier ten volle participeren en kan voortdurend Nederlands bijschaven.
Door in begrijpbare taal te communiceren zorg je mee voor realistische verwachtingen van de nieuwkomer over een bepaalde activiteit. Daarnaast moet je duidelijk communiceren wat jouw verwachtingen t.a.v. de nieuwkomer zijn.
Klik hier voor nog meer tips en tools rond duidelijke taal.
-
Let op drempels
Als een nieuwkomer wil deelnemen aan een activiteit is het belangrijk dat die niet beperkt wordt door mogelijke drempels. Let dus op dingen die de toegankelijkheid moeilijk maken.
Bijvoorbeeld: een inburgeraar wil zich aansluiten bij een voetbalclub, maar doordat er bij de inschrijving veel administratie en procedures komen kijken, raakt die niet ingeschreven.
Hou rekening met de 9B’s van toegankelijkheid, doe de check hier. Als er drempels zijn in jouw organisatie, wees dan flexibel om die aan te passen en zo meer toegankelijk te worden.
-
Respect voor cultuur
Het is belangrijk om telkens aandacht te hebben voor de culturele achtergrond en waarden van de nieuwkomer zodat er geen onnodige drempels zijn voor de nieuwkomer.
Nice to have
-
Zet je actief in voor toegankelijk aanbod voor nieuwkomers
Zet actief stappen om jouw aanbod toegankelijk te maken, lever extra inspanningen zoals communicatie aanpassen, opleiding of vorming volgen om je bij te scholen in dergelijke thematiek (bijvoorbeeld omgaan met diversiteit en cultuursensitiviteit), ondersteuning bij inschrijving, ...
-
Voorzie een onthaalbuddy
Voorzie in jouw organisatie of bij de specifieke activiteit een onthaalbuddy die de nieuwkomer mee kan nemen doorheen de eerste kennismaking. Dit geeft veel vertrouwen.
-
Geef de nieuwkomer tips over sociaal tarief en UiTPAS
De betaalbaarheid kan voor een nieuwkomer een belangrijke drempel zijn om niet aan te sluiten. Zorg er dus voor dat die drempel verlaagd wordt door deelnemers informatie te geven over sociaal tarief en UiTPAS.
-
Zorg voor diversiteit
Het is belangrijk om aandacht te hebben voor diversiteit in jouw organisatie of vereniging. Zorg ervoor dat er voldoende diversiteit is, ook in de samenstelling van een bepaalde groep.
-
Volg vorming
Door vorming te volgen, bouw je expertise op over specifieke thema’s en kan je gerichter aan de slag gaan met bepaalde zaken.
Via het Agentschap Integratie en Inburgering en het Wereldhuis West-Vlaanderen kan je alvast heel wat vormingen volgen.