Gelijkekansentoets - Begrijpbaar
TO DO'S
- Onderzoek de doelgroep zodat duidelijk is welke taal/talen ze spreken.
- Gebruik geen beeldspraak of dialect.
- Evalueer kritisch de leesbaarheid van de informatie over het aanbod: helder en duidelijk taalgebruik afgestemd op verstaanbaarheid voor de doelgroep, lettertype, kleurencombinatie, hoeveelheid informatie ...
- Toets communicatiecampagnes eerst af bij de doelgroep vooraleer massaal te verspreiden.
- Ga voor herkenbaarheid zodat de potentiële gebruiker weet wie er communiceert.
- Zet in op outreachende communicatie via huisbezoeken, buddy’s, sleutelfiguren ... Persoonlijke uitleg vermijdt misverstanden en schept vertrouwen.
- Gebruik meerdere communicatiekanalen: schriftelijke, visuele, online en offline.
- Ga flexibel om met meertaligheid. Het helpt echt om mensen samen te brengen.
- Vereenvoudig zoveel mogelijk procedures en hou er rekening mee dat de potentiële gebruiker de manier van werken niet kent.
Afbeelding